MicroShade ser sin værdi 10-doble



Med den nye investering ser MicroShades teknologidirektør Eik Bezzel (tv.) og adm. dir. Laurits Bach Sørensen frem til at kunne imødekomme den stigende efterspørgsel på virksomhedens innovative solafskærmningsløsning.

 

Den hollandske fond Lucros Investment, der blandt andet står bag verdens største offshore vindmøllepark, investerer et større millionbeløb i danske MicroShade. Det sker til en værdisætning, som er 10 gange større end den seneste for kun tre år siden. Investeringen skal gå til at understøtte den forventede vækst samt den videre udbredelse af MicroShades teknologi til solafskærmning. Solafskærmningen, der er tynde mikrolameller indlagt i termoruder, er den eneste teknologi i verden, som er i stand til at holde op til 90 procent af solens uønskede opvarmning ude af en bygning, uden at påvirke udsyn og dagslys.

Løsningen er passiv, og der er derfor ingen drifts- og vedligeholdsomkostninger for ejeren. Det betyder, at driftssikkerheden er 100 procent. Samtidig er det den eneste passive facadeløsning, der kan levere samme eller bedre afskærmningseffekt end de dyre, eksterne løsninger.

Den simple, men effektive danske opfindelse anvendes i dag af mange glasproducenter. Men med de store skaleringsmuligheder, samt det faktum at det er den eneste passive facadeløsning, der lever op til kommende krav om energieffektivitet, lys og udsyn i bygninger, så forventes udbredelsen af teknologien at stige markant. Det er denne udsigt til stærk vækst, der gør MicroShade interessant for en investor som hollandske Lucros Investment.

- De seneste to år har vi fulgt en strategi, der skal påvirke ejendomsbranchen til at forlade en gammel, snæver tankegang om omkostningsminimering i anlægsøjeblikket og i stedet tage højde for de fordele for indeklimaet og besparelser på driftsomkostningerne, som vores glas med integreret solafskærmning kan garantere, siger adm. dir. Laurits Bach Sørensen og fortsætter:

- MicroShade er jo ikke blot glas, men i virkeligheden en komplet facadeløsning, hvis positive indvirkning på både indeklima og totaløkonomi kan dokumenteres fuldt ud. Derfor får vi bedre og bedre fat i ejendomsinvestorerne, som i stigende grad ser produktet som strategisk pga. de unikke fordele.

- For at bryde igennem med den ny teknologi, valgte vi en strategi, som dybest set disrupter den klassiske beslutningsstruktur i branchen. Dels sælger vi direkte til CFO’en og ejendomschefen på baggrund af de finansielle afkast, dels samarbejder vi med de glasproducenter, der ser MicroShade som en mulighed for at redefinere deres positionering og produktudbud fra glasproduktion til leverance af hele facadeløsninger; et marked, der er 10-doblet på 25 år sammenlignet med glasbranchen.

- Denne aftale med en stor familiefond vil skabe yderligere muligheder for virksomheden. Med Lucros kan vi skalere salget, træde ind på nye internationale markeder og vokse markant. Også Lucros store erfaring inden for finansielle løsninger er en vigtigt tilførsel til vores forretning, og vi er snart klar med en række nye finansielle koncepter. Aftalen med Lucros Investment er derfor et stort skridt markedsmæssigt og strategisk, som jeg forventer mig meget af, siger Laurits Bach Sørensen.

Som en del af sin globale vækststrategi har MicroShade allerede indgået produktions- og salgsstrategiske samarbejdsaftaler med flere af verdens største spillere inden for glasproduktion, såsom Saint-Gobain og NSG/Pilkington samt CSR/Viridian, som er markedsledende i Sydøstasien/Oceanien.

- Vi er lykkedes med at anskueliggøre, at MicroShade er et strategisk attraktivt produkt for globale spillere i branchen, og at vores forretningsmodel kan fremme deres egne markedsstrategier. Derfor bliver vi kontaktet én til to gange om måneden med produktions- og samarbejdstilbud fra hele verden. Disse henvendelser kan vi med den nye investering nu dedikere endnu flere ressourcer til, afslutter Laurits Bach Sørensen.

 

Fakta:

  • Lucros køber sig ind i MicroShade for et større millionbeløb. Dermed har MicroShades markedsværdi bevæget sig op over 100 mill.kr, hvilket er en 10-dobling af markedsværdien på bare 3 år.
  • Blandt ejendomsinvestorerne og asset managere samarbejder MicroShade med nogle af Nordens største blandt andre Klövern og Castellum.
  • MicroShades afskærmningsløsning er installeret i mere end 100 bygninger på tværs af 8 lande
  • På det europæiske marked samarbejder MicroShade blandt andre med Saint-Gobain, NSG Pilkington og Arnold Glas Group omkring produktion og salg af MicroShade-glas
  • Virksomheden blev grundlagt af MicroShades teknologidirektør, Eik Bezzel, som opfandt teknologien bag de varmeafvisende glas. 


 

Om Lucros Investment